januari 9, 2024
1 min läsning

Flightradar24 fortsätter att krossa sina egna rekord

Det hela började som en hobby, men efter några år visade det sig att det som Mikael Robertsson och Olov Lindberg startade var långt mer än så: det var en guldgruva.

Nu presenterar Flightradar24, en plattform som spårar flygtrafik i realtid, sitt senaste årsresultat.

Under det senaste räkenskapsåret, från första september 2022 till sista augusti 2023, visade årsredovisningen ännu ett rekordår för bolaget.

Omsättningen steg till 352 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster nådde nära 230 miljoner kronor. Detta är en uppgång från föregående räkenskapsår då omsättningen låg på 276 miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster närmade sig 200 miljoner kronor.

Enligt årsredovisningen kommer intäkterna från försäljning av digitala prenumerationer och annonsutrymme, samt försäljning av digitala tjänster till ledande företag inom flygindustrin.

“Ett större antal flygpassagerare runt om i världen jämfört med föregående räkenskapsår ledde till en högre användartillväxt och därmed även till större tillströmning av nya betalande prenumeranter och högre annonsintäkter.”

Bolaget förväntar sig en liknande positiv utveckling för det kommande räkenskapsåret.

Utöver detta förvärvade Flightradar24 majoritetsandelar i ADSX, ett företag som enligt beskrivningen på Bolagsverket arbetar med utveckling och försäljning av system för luftrumsövervakning av flygplan.

Under en lång intervju med Breakit för ett par år sedan nämnde grundaren och VD:n Mikael Robertsson bland annat den utmaningen de hade med konkurrensen när de utvecklade en lösning för att placera ut mottagare i världshaven.

“Vi får inte ihop ekonomin om vi ska placera ut mottagare i haven. Alternativet är att använda oss av egna satelliter, med det är också väldigt dyrt att tillverka, skicka upp och de håller inte så länge utan behövs bytas ut relativt ofta”, sa han då.

Bolaget är ett helägt dotterföretag till MOF Holding, som i sin tur ägs av Micke & Olov Holding. De verkliga huvudmännen bakom är Mikael Robertsson och Olov Lindberg, enligt databasen Eivora.

Latest from Blog

S

Stora brister vid bygget av Oceana

Enligt en rapport som Göteborgs-Posten rapporterade om i juni förra året visade en inspektion av byggarbetsplatsen vid äventyrsbadet Oceana på betydande brister. Detta inkluderade upptäckter av flera lagbrott och försummelse gällande registreringen
V

Vässla försätts i konkurs

Vässla har nyligen genomgått svåra tider. Även om deras rekonstruktionsansökan godkändes av Stockholms tingsrätt i juni förra året, så var räddningsförsöket inte framgångsrikt. Di Digital rapporterar nu att bolaget går i konkurs.
G

Grundaren vill köpa tillbaka Wework

Under en tid var det världens mest värdefulla startup och investerare öste miljarder över företaget. Wework var vid sin höjdpunkt värderat till över 470 miljarder kronor och deras kontorshotell spred sig över
S

Scania förlorar på nytt i kartellmål

I sällskap med andra lastbilskoncerner blev Scania föremål för betydande böter på flera miljarder euro på grund av ett påstått priskartellavtal som sträckte sig från 1997 till 2011. Medan de övriga lastbilsföretagen
Gå tillUpp