Black Friday har snabbt blivit en årlig reahögtid i Sverige som ger ett rejält tillskott till företagare och Entreprenörsvärlden, men det har också blivit tradition att granska prisfusk under denna tid. Trots den ökade efterfrågan på rabatter verkar det inte vara annorlunda i år, enligt TV4-nyheterna. En rapport från Konsumentverket visar att av 1700 slumpmässigt utvalda produkter från ett hundratal företag har 7 av 10 företag fuskat med priserna under oktober och november.
En ny lag kräver att rea-priset måste jämföras med det lägsta priset under de senaste 30 dagarna för att förhindra bluffreor. Trots detta kringgår många företag lagstiftningen genom att använda ett högre ordinarie pris för att ge intryck av större rabatter, enligt Konsumentverket.
Konsumentverket planerar att undersöka omkring 70 företag i tillsynsärenden på grund av detta och har tidigare genomfört åtgärder mot framgångsbolaget Lyko för deras vilseledande reor.
”Vad gäller några av dem så var det faktiskt fel att de var med i kampanjen”, sa grundaren och vd:n Rikard Lyko då.