november 20, 2023
1 min läsning

Eldstickan tar fart – fördubblar omsättningen

Bild: Eldstickan.se

Den traditionella tändsticksasken har varit en given del av de flesta hem under lång tid, men trots dess historiska anknytning kan den ibland kännas tråkig. Det var den känslan Martina Sahl hade när hon var föräldraledig för några år sedan. Hon saknade något elegant att tända sina ljus med, så hon tog saken i egna händer och startade Eldstickan. Företaget erbjuder inte bara tändstickor förpackade i stilrena glasflaskor utan även designade brandfiltar och blev kort därefter ett av Sveriges Framgångsbolag. Tanken är att dessa produkter inte bara ska fylla sitt syfte utan också fungera som stilfulla inredningsdetaljer.

”Jag vill öka medvetenheten om brandsäkerhet”, förklarar Martina Sahl, nu VD för sitt eget företag Eldstickan. ”Det har slagit mig att många inte vet vad en brandfilt är eller hur den används.”

Det har också visat sig vara ekonomiskt framgångsrikt. Under det senaste räkenskapsåret, som avslutades förra våren, nådde företaget en omsättning på 8,7 miljoner kronor – en fördubbling jämfört med det föregående året då omsättningen låg på 4,3 miljoner kronor. Företaget genererade en vinst på cirka 1 miljon kronor och visar avtryck i Entreprenörsvärlden.

”Tidigare år har efterfrågan varit större än vad jag kunde producera, men nu har jag tagit större risker i inköpen och byggt upp en större lagerstock av produkter”, förklarar Martina Sahl. ”Det har verkligen gett utdelning.”

För närvarande säljs Eldstickans produkter både via deras egen webbutik och i över 300 butiker i 10 länder.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

Gå tillUpp