november 13, 2023
1 min läsning

Ett utmanande år för den tidigare framgången – Tengo ser en nedgång i omsättning och en ökning av förlusten.

Tengo, återförsäljare av tennis- och sportartiklar, redovisar betydande förluster och minskad omsättning för 2022. Årets resultat visar en förlust på 17,1 miljoner kronor, en ökning från föregående års förlust på 13,6 miljoner kronor.

Under samma period sjönk företagets omsättning från 67,2 miljoner kronor år 2021 till 38 miljoner kronor år 2022. Samtidigt ökade antalet anställda från 5 till 6 personer. Dock minskade Tengos kassaflöde från 13,7 miljoner kronor till -2,4 miljoner kronor.

Tengo började som ett familjeföretag år 2000 med en tennisbutik i Båstad. Under pandemin 2020 lanserade delägaren Samuel Wennberg en e-handelsplattform för racketsporter, särskilt inriktad på padel. Företaget växte snabbt och blev under pandemin ett av Sveriges framgångsbolag där de nådde över 60 miljoner kronor i omsättning under sitt första år som e-handlare. Ett uppmärksammat bolag i entreprenörsvärlden när många företag fick det allt tuffare. Senare sålde Wennberg hälften av företaget till e-handelsgruppen Wesports.

Styrelsen inkluderar Fredric Westerdahl, Lars Martin Appelfeldt och Tim Mikael Holmlund Meier. Bolagets värdering uppskattas till 37,3 miljoner kronor, med ett totalt kapital på 18,1 miljoner kronor från investerare.

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

Gå tillUpp