För första gången på tio år förväntas julhandeln minska med över två miljarder kronor enligt en prognos från HUI Research som fick uppmärksamhet denna vecka, kan bli ett hårt slag mot företagarna och entreprenörsvärlden.
Ekonomiska förhållanden har blivit tuffare för vanliga människor med högre räntor och pricier varor. Har svenskarnas shoppingvanor förändrats?
Det verkar så. En trolig sak är att svenskarna, precis som andra runt om i världen, kommer att rikta in sig på reorna under november, särskilt under Black Friday-erbjudanden.
En studie utförd av konsultföretaget Boston Consulting Group undersökte den globala köplusten med 7000 konsumenter över sju olika marknader. Resultatet visade att sju av tio, 73 procent, planerar att delta i köpfesten i november. Dessutom förväntas den genomsnittliga summan som varje konsument spenderar under rean överskrida nivån från 2022, på vissa marknader med så mycket som 22 procent vilket gynnar framför allt Sveriges framgångsbolag.
”Med fler konsumenter som känner den ökade ekonomiska pressen i år, är deras fokus starkare än någonsin på att göra fynd. Många kommer förmodligen att flytta sina julinköp till Black Friday i år, vilket antagligen leder till en minskning under julhandeln när det gäller de större inköpen”, förklarar Olof Darpö, Managing Director & Partner på BCG Sverige.